söndag 5 januari 2014

Lägesrapport från källaren


En alldeles underbar äppelkaka blev det bakat av sambon idag. Våra Cox Orange i källaren mår bra. Himla lyxigt att kunna baka äppelkaka med egna äpplen såhär i början av året...

Under den hektiska hösten har mina växter i vinterförvaret i källaren fått alldeles för lite uppmärksamhet. Idag har jag dock äntligen lyckats ta mig ner där för att sköta om dem lite. Jag vågade först knappt titta, men när jag såg att det iallafall verkar vara liv i de flesta, gick det bra att plocka döda blad och vattna lite grann.


Mina två stora pelargoner ser ut att må bra. De har inte velat växa alls sedan jag planterade om dem i de stora krukorna för två år sedan. Får se om det blir bättre i sommar.



Några enstaka små blommor hittade jag också. Visst har vi fin färg på väggarna i garaget...?)


I år har jag testat att ta in dahliaknölarna i krukorna istället för att gräva upp dem. Jag tänkte att det kanske blir lite enklare framåt våren att bara ställa fram krukorna i värmen. Förutom två stycken som har börjat skjuta lite skott, verkar det gå bra.



Något som ser mindre bra ut är min rosmarin och mina plättar i luften som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra av, så de hamnade i källaren vid alla andra vinterförvarade växter. Någon som vet vad jag borde ha gjort med dem istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar