söndag 21 april 2013

Fortsatt vårstök i trädgården

Vilken underbar trädgårdshelg vi har haft! Trots en del inplanerade saker under helgen lyckades jag vara ute en hel del. Igår blev trädgårdsmöblerna äntligen oljade och idag blev det både städat och sått och så har jag lyckats njuta såklart.

Precis när jag skulle ta en runda och ta kort på allt underbart som kommer upp ur jorden, kom 5-åriga dottern springande med en gigantisk fröställning av en solros från sin trädgård. Så stolt hon var att hon hade lyckats få ut den till slut!


Så fort hon hade visat den och slängt den på komposten, tog hon sin spade och började gräva ut nästa för hon hade bestämt sig för att göra rent i sin trädgård idag.


Allt inklusive jordgubbar och smultron åkte ut för hon skulle ha nya saker i år. Efter att vi sådde morötter (både vanliga och några i roliga färger), ärtor och sommarblommor, la hon ut sin sommarsten som hon gjorde på dagis för något år sedan. Helt underbart att få jobba tillsammans med henne i trädgården. :-)


Lillebror som har varit magsjuk sedan igår och som har tillbringat helgen i soffan framför tv'n med en kräkskål i knät, lyckades ta sig ut en liten stund för en fika iallafall. (Den stora skålen är kräkskålen, inte fikat...) ;-)


Annars har klematisen och kaprifolen börjat slå ut vid uterummet.



Jag har planterat om mina övervintrande myntha-plantor, så snart kanske man kan sitta på altanen och njuta av hemmagjord mojito igen. :-)


Syrénens knoppar har blivit stora och tjocka...


De här stora vita krokusarna lyser upp framför brevlådan. Jag tror att jag måste sätta fler till hösten.


4 kommentarer:

  1. Vilken härlig tjej du har och vilket trädgårdsintresse :-) Roligt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Låter som en riktigt härlig helg! Ja, utom för lillebror då. Hoppas han mår bra nu. Härligt när det börjar påtas i unga år :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Det är första vintern för mitt japanska gräs och jag har inte gjort något speciellt med dom förutom att de har legat under en halv meter snö :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Men så härligt att ha en dotter som gillar trädgård.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera