tisdag 4 februari 2014

Vårtecken


Idag har vi underbart soligt väder, så jag var tvungen att ta en paus och en runda i trädgården för att fota lite. Och titta vad jag hittade! Snödroppar som börjar slå ut! Jag hade ingen aning att det fanns snödroppar där ens, men vi flyttade dotterns snödroppar för något år sedan och minns inte vart, så det är nog hennes. (Sonens snödroppar står fortfarande under ett tjockt snötäcke...)

Och även julrosorna och den fina träbänken har tinat fram igen...



På altanen börjar det växa rejält i myntakrukorna. Jag hoppas att de fortsätter så, så att det blir mojitosäsong lite tidigare in ifjol. :-)


I somras flyttade vi en jätteplanta buksbom från min mammas trädgård. Den var ungefär 1,5 meter hög och minst lika bred och tog två dagar att gräva upp! För att överhuvudtaget kunna transportera den i vår bil, var vi tvungna att klippa bort en hel del, så efter flytten var busken helt kal. Jag skojar inte, det enda som fanns kvar i bladväg var ett antal som gick att räkna på sina fingrar och tår, men det var det enda sättet att flytta monstret. I höstas kom några nya blad och nu börjar den se rätt så grön ut igen, så än så länge bådar det gott.


Efter den milda vintern så ser även bambun som jag planterade för två vintrar sedan lite bättre ut än i våras.


Jag vet ju sedan länge att jag inte är någon grönsaksodlingsmänniska, men efter att äntligen ha gjort ett nytt försök med kålrabbi som jag brukade odla som barn och som jag inte har lyckats med de sista åren, så hade jag så fullt upp i höstas att jag inte höll koll på dem och missade att det ligger en hel pallkrage full med fina kålrabbin. Är det någon som vet om de går att äta även efter att de har fått frost?


Och eftersom jag inte har hunnit blogga på ett tag, kommer här även några lite äldre bilder...

I början av januari fyndade jag två fina amaryllislökar. De hade börjat växa i påsarna och personalen på Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik trodde inte att de skulle räta upp sig, men det gjorde de. En låååång vit blev det och så den här underbara lilla röda. Det är inte alldeles lätt att ta kort på den, men jag älskar den blodröda färgen.


Och så börjar jag bli bättre på att fånga fåglarna vid fågelmatarna på bild...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar