fredag 3 februari 2012

Grönsakssådder och lite pyssel



Förra året såg jag en islykta med blommor i någon tidning, men då hann jag aldrig prova att göra en. Och i år var det ju så varmt, så även om jag såklart kunde ha gjort en i frysen, tyckte jag det var trist om den ändå skulle smälta direkt igen. Men nu när det är så kallt hade jag ju ingen anledning att inte prova längre... Väldigt trevligt att kunna återanvända de utblommade tulpanerna också. :-) Det ska bli spännande att se hur det ser ut imorgon bitti.

Visst är det härligt när man kan börja pyssla lite med trädgårdssaker efter jobbet igen? Mycket mer avslappnande än att hänga i soffan framför tv'n på nåt sätt. :-) Idag sådde jag några grönsaksfrön. Persilja blev det, basilika och så en blandad aubergine som jag misslyckades med förra året. Får se om det lyckas bättre i år. Förra året växte plantan bra i uterummet, men det blev aldrig mer än blommor, så jag tänkte att jag kanske kommer lite längre i år om jag sår riktigt tidigt. Och med min fina nya extrabelysning kanske jag lyckas få fram vettiga plantor även vid så här tidig sådd. Vi får se.


Jag sådde en del i pluggboxen. Jag testade både den och roottrainern förra året och gillar båda. Jag var väldigt tveksam till pluggboxen efter att ha läst om någon som inte hade lyckats få ut plantorna och hade varit tvungen att klippa sönder hela lådan. Men jag tyckte att det funkade hur bra som helst även om jag sådde olika sorter som behövde flyttas vid olika tillfällen. Men det gick bra att ta ut bara några av plantorna. Roottrainern gillar jag också. Fast jag har bara provat den till luktärtor för att den ska fungera extra bra just för luktärtor, ärtor och bönor. Och ärtor och bönor sår jag hellre direkt på friland. Till luktärtor funkar den väldigt bra tycker jag, men det är lite tråkigt att inte kunna använda den lika effektiv som pluggboxen som man lätt kan köra igenom flera omgångar med sådder under en vår. Sedan gillar jag att pluggboxen tar såpass lite plats med tanke på hur många plantor det blir. Och det känns som om man använder väldigt få frön. Jag lyckas iallafall aldrig plantera om precis alla små plantor när jag har bredsådd, så då förlorar man ju en massa...

Jag sådde mina första egna tomatfrön också. :-) Jag köpte en liten tomatplanta på loppis förra sommaren med de mest underbara små gula tomaterna. Så i slutet av sommaren försökte jag mig på att ta egna frön och det gick hur bra som helst. Nu återstår att se om de gror och om det blir samma goda tomatsort. Tomaterna sådde jag i den lilla svarta lådan som finns till vänster i bilden ovan. Det är en lunchlåda från cafét vi har på jobbet. Hur bra som helst som sålådor tycker jag. De har visserligen inga dräneringshål så man får vara noga med att inte vattna för mycket, men de är väldigt snygga tycker jag (för att vara plastlådor...). Och idag testar jag dem för första gången med lock. Det verkar ganska bra med lock eftersom det har två hörn som man kan vika upp för att få lite ventilation. (Funkar säkert bra för att släppa ut ånga om man värmer mat i lådan i mikron också...) ;-)

Nu ska jag slappa i soffan och titta på film. Ha en riktigt trevlig fredagskväll!

P.S.: Jag har äntligen efter att ha låtit etiketten dra i ett dygn i vatten med diskmedel, fått av den från min flaska och börjat mitt decoupageprojekt. Med lite blandat resultat, men det ska jag berätta om när det är klart...

1 kommentar:

  1. Vilka härliga frösådder! Jag håller med dig till punkt och pricka, det är så skönt att kunna pyssla på kvällarna med alla frön och titta till alla små plantor. Roottrainer har jag aldrig testat men ska göra det i år, med luktärtor. Pluggboxen är suverän.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera