torsdag 5 april 2012

Ett litet livstecken...


Jag tror att jag väljer att se det som ett bra tecken att det inte har blivit så många inlägg här på sistone för det betyder ju att jag tillbringar mindre tid framför datorn och mer tid ute i trädgården. :-)

Med det kalla vädret vi har nu, är det inte så mycket som händer egentligen, men löjtnantshjärtat jag fick av min moster förra året växer så det knakar. De första frostnätterna satte jag en hink över för att skydda det lite, men det har jag inte orkat göra de senaste nätterna och det verkar klara sig fint. Jag vet ju att det ska klara av frost, men jag tycker att det är så himla stort redan och med tanke på förra årets klimatchock när det fick flytta hit upp från sydligare breddgrader, vill jag ju ta hand om det bäst jag kan.

Annars har jag idag planterat honungsrosen Lykkefund vid äppelträdet. Det var inte mycket att ta kort på nu efter att jag har satt det en decimeter lägre än i krukan och nästan ingenting stack upp mer, men förhoppningsvis kommer det att växa snart och då blir det säkert några bilder.

Jag har också fått ett nytt äppelträd som fortfarande var en julklapp, fast såklart inte låg under granen för det. Ett James Grieve blev det. Vi har ju Cox Orange sedan tidigare och det gillar jag jättemycket, men det är lite tråkigt att inte ha några äpplen under hösten när det egentligen är säsong. Så jag ville ha en ny sort som man kan äta direkt från trädet, men som inte är något mjöligt sommaräpple. Jag är väldigt optimistisk att det här kommer bli kanon. Så nu ska vi bara bestämma exakt var trädet ska stå så att min mamma kan plantera det för hon hade tydligen fått det i uppdrag av jultomten. ;-)

Buskplanteringen vid gatan funderar jag vidare kring. Kan fortfarande inte bestämma mig om det blir vanlig häggmispel eller bärhäggmispel och så ändrar jag mig hela tiden om huruvida det är en bra idé att ha bambu i hörnet av planteringen eller om det kommer att se konstigt ut...

Efter en dag med underbart väder idag, så ska det bli kallare igen, så det blir nog lite trädgårdspaus. Och sedan blir det ännu mer trädgårdspaus när jag ska åka på semester med bara sambon på söndag. Vi ska till Venedig i fyra dagar medan min mamma passar barnen och förhoppningsvis alla mina plantor och sådder. :-)

Jag önskar er alla en riktigt trevlig påsk!

1 kommentar:

  1. Ja, det är märkligt hur tåliga växterna är. Vill bara få vackert väder nu och slippa frost och kyla. Skönt att åka till Venedig!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera