tisdag 24 april 2012

Nu börjar våren sätta fart.


Den här pingstliljan mötte mig idag när jag kom hem från jobbet. Som jag har väntat på den...! Jag fick några stycken pingstliljor och väldigt fina påskliljor av min moster förra våren och jag saknade båda av dem. Nu är det bara påskliljan som saknas. Hoppas den behagar dyka upp snart.

Även mina ljusa tulpaner vid ingången kom i rekordfart. De står på norrsidan, så de brukar vara sena, men nu är de nästan först av alla tulpaner.


Den här underliga tulpanen hittade jag också när jag gick en runda runt huset. Det har aldrig stått en gul tulpan i närheten ens. Undrar var den kommer ifrån. Kanske att det var en av de många lökar som jag brukar hitta när jag gräver runt i rabatterna och som jag sedan bara stoppar in någonstans...? Jag tyckte att den var lite söt med den dubbla stjälken.


Nu kan man nästan ana min mosters tulpaner som jag skrev om tidigare. I den nedre bilden är mina fina vildtulpaner, men däremellan kan man se några väldigt smala höga tulpaner som inte har slått ut än. Jag är rätt så säker på att det är de som jag fick av min moster.


Vid uterummet blommar de knallröda och gula tulpanerna. Det verkar som om många andra inte tycker om tulpanerna i dessa knalliga färger, men jag älskar dem! Och med tanke på att det här är en snustorr söderrabatt och äppelträdet står väldigt nära, så kan ni tänka er hur mycket som växer här på sommaren. Så det här är höjdpunkten för den här rabatten.



Och så måste jag bara visa mina penséer som har stått på uterumsbordet och glatt mig ett bra tag nu. Vi har uterummet utanför sovrummet, så varje morgon som jag öppnar rullgardinerna i sovrummet, ler de mot mig.


Jag får nästan lite ångest när jag går runt i trädgården nu för om bara några dagar ska jag åka på långresa med jobbet. Tio dagar ska jag vara borta i New Orleans. Det är visserligen inget att tycka synd om mig för alls, men det är med lite blandade känslor jag går runt och tittar på alla knoppar. Undrar om jag får se min mosters vildtulpaner i år och alla andra tulpaner... Pelargonerna inne börjar få flitigt med knoppar, men de blommar ju i alla fall inte över så fort. Jag är hur som helst glad att de inte förutsäger nära nollgradigt de närmaste tio dagarna, så jag vågar nog ha kvar mina saker i uterummet. Sådder står där nu, pelargonerna har jag inte vågat flytta ut än. Och förhoppningsvis ska jag flytta ut allt från resten av sådderna, pelargonerna och agapantusarna när jag kommer hem igen. :-)

1 kommentar:

  1. Förstår dig så! Å ena sidan en underbar resa, å andra sidan allt underbart som kommer att hända i trädgården. Jättefina bilder och vad långt dina tulpaner har kommit.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera