onsdag 25 januari 2012

En riktigt trevlig dag...

Lagom till min födelsedag kom mina fröer från odla.nu. Färgerna kommer nog att passa väldigt bra i perennrabatten som ska få en rejäl make over i sommar och där jag tror att det kommer finnas en och annan kal fläck som behöver fyllas så att jag kan välja perenner i lugn och ro. Jag som efter förra året, då jag sådde sommarblommor hejvilt i perennrabatten, hade lovat mig själv att aldrig göra om det för det blir ju så krångligt med ogräsrensningen när man inte vet vad som ska komma upp var... Jag ska se om jag kan hitta några snygga stenar att skriva namn på och så ska jag så i stora grupper och inte lite här och lite där.

För övrigt har jag haft en riktigt trevlig födelsedag. Dagen till ära tog både jag och sambon semester. Vi har varit i Belgien hela förra veckan och kom inte hem förrän måndag eftermiddag. Och fyller man då år på onsdag och intalar sig att det blir stressigt om barnen ska gå på dagis direkt igen på tisdag, så är det ju lika bra att ta båda de dagarna ledigt också.

Jag fick underbara tulpaner...


När minstingen somnade lite oplanerat direkt efter frukosten, kärnade jag ur massor av körsbär som fanns i frysen från tidigare år. Lite irriterande när jag fick en körsbärsurkärnare förra jul och jag har inte ens använt den för dessa körsbär är fortfarande från året innan och har varit frysta, så jag fick kärna ur dem för hand med hjälp av ett gem. Mycket smidigare än jag trodde faktiskt, men det tog ändå sin lilla stund...


Vi har ett litet surkörsbärsträd som är helt underbart! Jag hade aldrig satt ett sådant själv för sura körsbär är ju inte lika goda som saftiga biggaråer. ;-) Ibland är det så härligt när man har sånt i trädgården som någon annan var tillräckligt smart att sätta så att man nu får njuta av det. För när grannar svär över fåglarna som tar alla körsbär, har de inte alls tagit något från vårt lilla träd. Och körsbären är helt underbara att laga mat med och koka sylt på.

Under förmiddagen fick vi lite ovanligt besök vid fågelmataren. En grönfink om jag ser rätt.


Lunchen åt vi i restaurangen intill ett naturreservat nära där vi bor för att sedan ta en långpromenad i skogen i det underbara vädret. Innan jag sprang in i bilen, fick jag syn på det här:

De första snödropparna är på väg upp! Vi har inte tidigare haft några snödroppar här och dessa fick vi av min mamma förra våren, så det är extra spännande att se dem komma upp.

Eftersom vi är hemma igen och kommer att stanna här ett tag, har jag äntligen kunnat göra en del som jag har väntat på ett tag. Som att så ärtor för att kunna äta underbart goda ärtskott snart! Jag har aldrig riktigt lyckats med att så skott och krasse och sånt. Det har alltid börjat lukta dåligt efter ett tag, så jag gillar det här tråget där jag kan duscha av ärtorna ordentligt emellanåt. Och i år ska jag så i omgångar så att jag inte sitter med massor av skott på en gång som förra året...


Igår har jag även sått de första fröna. Först ut var perenner och några tvååringar som ska ställas ut imorgon för att gro långsamt när det börjar bli varmt. Jag har aldrig testat det här, men det verkar enkelt, logiskt och väldigt praktiskt, så jag ska ge det ett försök. Jag har sått:

Akleja William Guiness
Akleja Nora Barlow
Akleja-mix och några egna aklejor
Stockrosor
Jakobs stege
Borstnejlika
Trädgårdsviva
Våningsviva i röd och gul
Tovsippa
Stjärnflocka
Spetsmössa
Lundviva
Hornviol
Blodfingerört
Anagrambräcka
Violkungsljus

Det ska bli spännande att se vad som kommer upp, men jag antar att jag får ha lite tålamod.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig födelsedag och vilket härligt inlägg. Fyllt av vårkänslor och fröer. Ljuvligt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det underbart när det kan kännas så mycket som vår redan i januari trots snön ute och det faktum att man precis har kommit hem från en vecka 100 mil söderut där rosorna fortfarande blommar. :-)

      Radera