fredag 13 januari 2012

Nystart?

Jaha, hur motiverad jag än var i början av förra året, blev det inte så mycket mer av den här bloggen när trädgårdsarbetet började på riktigt och den lilla fritiden jag hade gick åt till att vara ute så mycket som möjlgit. Jag får se om det går bättre i år.

Jag börjar med att visa lite bilder från förra helgen. Man kan inte tro att det är januari, men jag gillar att ha en grön vinter för en gångs skull. Jag gillar inte att alla ska hålla på att klaga över vädret hela tiden, så jag tycker inte om benämnelsen "grå vinter". Just nu tycker jag att saker och ting är vackra ute för det mesta och när det dessutom tillhör årets största trädgårdsplaner att få lite struktur i trädgården, är det kanon att kunna se saker och ting när jag sitter inne och planerar.

Här en knopp på kaprifolen jag planterade för två år sedan:


När vi flyttade in i huset vintern 2008, stod det en gigantisk rosenbuske framför huset. Rosen var (som nästan allt annat i trädgården) ceriserosa och något dominerande, så jag tog bort den. Busken bestod av 5-6 plantor som jag gav bort till lite olika människor, men en blev över och jag satte den i en kruka. Den har stått ute hela hösten och kolla vad jag hittade på den förra helgen!


Det ska bli spännande att följa denna galna vår. Hoppas bara att det inte kommer något bakslag som råvinter i mars som förstör allt som har kommit upp igen.

När jag bläddrade igenom de få inläggen jag hann med förra året, såg jag att jag hade lyckats få med den fina pyramidspaljén som jag byggde förra vintern. Såhär såg det ut i somras när jag tittade ut genom köksfönstret:


Jag är otroligt nöjd med spaljén, som tyvärr har förlorat en liiiten bit av spetsen när den välte i en av de otaliga stormarna vi har haft på sistone. Jag har planterat en Mme Alfred Carrière i den tillsammans med en vit klematis som jag har glömt namnet på. Och hibiskusen blommade visserligen lite mindre än vanligt, men den verkar ha klarat sig fint annars. :-)

Några av mina planer för i år är att sätta en honungsros som får klättra i det risiga äppelträdet som syns i övre högra hörnet i bilden. Och eftersom jag har kommit på att just mellan blodboken och äppelträdet är en väldigt mysig plats att ha sin hängmatta på, måste jag äntligen fixa lite mer insynsskydd mot gatan. Jag har börjat planera lite och det lutar åt att det blir en del bambu i hörnet och andra trevliga buskar brevid, men vi får se. Förhoppningsvis kommer det ett inlägg här om det snart. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar