fredag 20 januari 2012

Vackra bladkombinationer

Trädgården jag tog över för tre år sedan bestod av pedantiskt klippta blommor uppställda på rad med stora mellanrum emellan. Jag tycker att jag har kommit ganska långt med att förvilda trädgården lite och göra den mer lummig och naturlig. Men en sak som har fattats länge är växter med fina blad. Jag har letat och letat på nätet, men de mest typiska växterna som odlas för sina fina blads skull som jag hittar tycker om skugga (eller iallafall halvskugga eller något annat än stekande sol) och näringsrik, fuktig jord. Precis allt jag inte har alltså! Så letandet efter fina bladväxter fortsätter för min del, så jag blev väldigt glad när jag såg initiativet att samla länkar till fina bladkombinationer på bloggen Bland rosor och bladlöss.


Fast jag behöver nog inte vara så himla pessimistisk heller. Saker som fungerar väldigt bra hos mig och som ändå har fina blad är t.ex. kärleksört och alunrot och där finns ju redan en del att välja mellan. En del fina gräs går säkert också att hitta. Hursomhelst ser jag med spänning fram emot att se många olika fina kombinationer att inspireras av. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar