fredag 11 maj 2012

Blommor, blommor, blommor,...

Jag tog så många bilder i måndags när jag hade kommit hem från New Orleans att jag inte lyckades lägga upp alla, så här kommer några till.

Alla funkior är på väg upp. De trivs inte sådär jättebra i min torra jord, men jag gillar dem, så jag har några stycken i alla fall. Jag tror att jag ska passa på att flytta några nu när de precis har kommit upp. Om jag kommer ihåg alltså, för oftast kommer det ju annat emellan och flyttar får vänta något år eller två. ;-)


Nävan jag fick av min mamma förra sommaren har börjat blomma. Jag har läst att den sprider sig som ogräs, men jag är i behov av lite marktäckare, så än så länge får den gärna sprida sig. :-)


Löjtnantshjärtat jag fick av min moster förra våren blommar också.


Min allra första klematis jag köpte var 'Georg'. Jag tänkte att den kunde klättra på staketet mot gatan, men det vill den inte göra, så jag har inte vetat vad jag ska göra med den. I ena hörnet mot gatan finns en gammal risig buske som skall bytas ut när jag kommer på vad jag vill ha där och tidigt i vår planterade jag spontant om klematisen och se, den har överlevt. Det ska bli spännande att se om den vill klättra i busken också.



 Alliumen börjar blomma snart...



... och "ranunkelbusken" jag fick av min moster har börjat blomma. Jag har för mig att den heter Kerria på svenska, men jag direktöversätter från tyskan, så det blir både finare och enklare att komma ihåg. ;-) Det är förresten inte staketet som står vertikalt hemma hos oss, men Blogger vägrar att vända på bilden...



Mina liljor som jag spontanhandlade förra våren, verkar ha överlevt och kommer tillbaka. De har tom förökat sig tror jag. Det är kanske inte så spektakulärt men de är mina första och jag visste inte ens om de behövde tas in under vintern, så jag är glad. :-) Hoppas de blommar också.


Jag vet inte vad den här gula blomman heter, men den är helt underbar just nu. Jag har förresten ingen aning om var den kommer ifrån heller. :-D Får kolla gamla foton någon gång när jag orkar och hinner, så kanske jag kan lista ut det. Eller så tittar jag bland etiketterna och kanske inser att jag köpte den som vanligt... ;-)


Den gula dagliljan har börjat få knoppar. Och är man lite optimistisk, kanske man kan övertyga sig själv om att det redan finns en liten blomma i mitten, fast det egentligen är en maskros som är bortrensad nu. ;-)


Det här tror jag är en judaspeng. Jag har sett den där innan, men har aldrig lagt märke till blommorna utan bara "pengarna".


 Klematisen vid ingången har stora knoppar som nog öppnar sig vilken dag som helst. Det är nog just nu det enda fina i den rabatten, så jag får fundera lite på hur jag ska få den lite finare, helst med mycket vintergrönt.



New Dawn är fint grön. Det är två år sedan jag planterade den, så jag har höga förväntningar på mycket blomning i år. :-)


Där New Dawn står nu, fanns innan en knallcerise rosenvial som inte vill ge med sig. Jag har försökt att få bort den ett antal gånger, men se, den kommer upp igen i år också...



Jag provade att sätta en stor kruka över en av rabarberplantorna för att få riktigt späd rabarber för första gången...


... och se så fint det blev. Fast det var inte direkt någon slående skillnad när jag gjorde paj på det tyckte jag.


Vårt lilla mini-körsbärsträd blommar för fullt.


Jag har blivit lite rädd för vår nya vinplanta som inte visar några livstecken än så länge, medan andras verkar ha börjat bli gröna redan. Jag minns också från den som vi hade tidigare, att den brukade börja bli grön i maj. Så jag var rädd att den inte hade överlevt sin första vinter, men tittar man riktigt noga, tycker jag att man kan ana lite liv i den. Den är planterat precis utanför uterummet och leds in i uterummet, precis som den vi hade tidigare. Det verkade vara ett lyckat koncept, men den som fanns här när vi köpte huset, hade så många kärnor i de små druvorna att de knappt gick att äta, så innan vi blir irriterade över att inte kunna äta de goda vindruvorna, bestämde vi oss för att slänga den och ersätta med en kärnfri. Hoppas nu bara att jag såg rätt och den har överlevt...


Inne växer det så det knakar också. Jag har redan ätit massor av tomat-mozarella-basilika-sallad som jag älskar (av egensådd basilika såklart)...


... och de första pelargonerna börjar blomma så smått. Den här tycker jag är helt underbar. Jag såg den hos min mamma förra sommaren och hon var så rädd om den att hon inte ens ville offra en stickling till mig, men sedan ställde hon ut den i regnet och den trillade och en kvist bröt av, så nu har jag ändå min stickling. ;-) En helt underbar färg har den, tycker jag.


Det här är en hängpelargon som jag köpte som stickling i vår. Jag ska se om jag hinner plantera om den i ampel i helgen, så att den kan flytta ut i uterummet.


Det blir visst många bilder idag, men jag måste bara visa några till som jag tog efter att ha gått en runda i trädgården efter jobbet idag för att rensa bort maskrosor som hade börjat blomma så friskt i alla rabatter medan jag var bortrest...Det har ju sina fördelar att krypa runt på knä i rabatterna för man ser sånt man annars lätt missar. Som t.ex. att den perenna vallmon från förra året har fått två knoppar... :-)


... och att hasselörten har självsått sig friskt! Hasselörten är ytterliggare en sån växt som jag undrar hur den har hamnat här. Jag har en etikett av hasselört, men inget minne av att ha köpt en och jag har för mig att den fanns här redan när vi flyttade in. Jag hittade några etiketter på saker i trädgårdsskjulet när vi flyttade in, men jag kan ha köpt den själv också. Hursomhelst borde den inte trivas så bra i min torra jord, men den ser ganska ok ut. Jag tänkte göra ett försök och flytta den till rabatten vid ingången. Ni vet, den som skall bli fin och vintergrön. :-) Och det är ju lite lättare att våga nu när man vet att det finns små bebisplantor kvar på ursprungsstället ifall inte flytten av den stora plantan går så bra...


Jag kommer inte ihåg vad de här tulpanerna heter men jag köpte de i höstas och de lyser upp jättefint. Jag får nog leta upp etiketten och köpa några fler i höst.


Annars kommer det nog inte bli allt för mycket trädgård i helgen, men vi har ju en långhelg framför oss, så jag klarar mig. Jag ska försöka få till buskplanteringen och har blivit kär i bambum 'Asian Wonder' i odlas senaste erbjudande. De har den även i lite större exemplar på vår lokala plantskola, men då är de betydligt dyrare såklart. Jag ska se om jag kan titta på den där nästa helg och bestämma mig om jag ska köpa stora plantor eller ta flera små istället. Jag ska ju ha en 4-5 stycken bredvid varandra, så det gör viss skillnad. Och sedan måste jag köpa häggmispel på plantskolan. Jag läste om att de lätt drabbas av mjöldagg, vilket ju inte låter så trevligt. Jag brukar ha det på mina flox för här är ju rätt torrt. Så jag får se om jag vågar prova ändå eller om jag ska ändra mig igen... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar