söndag 26 februari 2012

Vårtecken



Idag får jag nog skriva mitt inlägg innan jag kollar igenom alla andra bloggar för annars finns det en risk att det aldrig blir av. Men visst är det trevligt att inte ha haft någon tid att kolla mail och bloggar, för det betyder ju förhoppningsvis att man har haft något trevligare för sig.

Här är det fortfarande rejält kallt, men med vantar under trädgårdshandskarna, så går det att vara ute en stund. Jag gick runt och kollade lite vårtecken och hittade förutom snödroppar och vintergäck även de första blommande krokusarna! :-) Såhär fina är de:


Passade på att lära minstingen som precis börjar säga sina första ord, vad en krokus är, så nu kan han säga det också. :-) Jag hittade egentligen krokusen igår, men då hann jag inte ta någon bild. Men jag grävde snabbt upp några stycken och satte dem i en kruka för de som börjar blomma nu står precis där altanen ska vara, så de lär alla behöva flytta snart.

Jag hittade även en liten planta av fingerörten 'Nuuk' som jag köpte på odla.nu i höstas. Jag hade helt glömt att den skulle vara vintergrön, men den kommer bli så fin när den börja växa lite och täcka ett litet område.


En annan trevlig överraskning var alunroten som jag köpte i höstas. Den planterades lite hastigt där det fanns plats, men i år ska den få en trevligare plats som den verkligen förtjänar. Det går knappt att urskilja den från de bruna löven i bakgrunden, men i solen är färgerna verkligen underbara, så de behöver verkligen en granne som får de att lysa i hela sin prakt.


Jag hann inte med så mycket av min ambitiösa lista från i fredags. Men jag köpte brädor till mina jordgubbslådor och idag grävde jag ner nästan alla mina lökar från i julas. Vintergäck, våriris, krokus och diverse hyacinter kom ner i jorden. Nu är det bara två vintergäck som är kvar i uterummet för där de skall stå gick det fortfarande inte att gräva. Dessutom hann jag med att nästan somna i trädgårdssoffan i uterummet.

Nu ska jag kolla lite bloggar. En blogg har jag redan tjuvtittat lite i efter att ha fått en kommentar. Titta in på Trädgården på Waldemars om ni vill se vilka underbara trädgårdsvantar jag har vunnit! :-) Nu längtar jag bara ännu mer efter att få gå ut och börja röja och gräva...

6 kommentarer:

  1. Vilken helg du har haft trots missödet med hunden :-) Det blir ju så tokigt ibland. Måste vara grymt skönt att snön har försvunnit. Jag längtar som en tokig efter bar mark, men snart är det dags.
    Ha en underbar söndagskväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Va härligt med blommande vårtecken. Här ligger än snötäcket tjockt över kommande blomning. Men snart så!

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka tidiga vårtecken som Snödroppar och Krokus...så fint!//Helen

    SvaraRadera
  4. Hej Kerstin! Tusen tack för alla svar angående pluggbox-hantering :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  5. Så härligt det låter med trädgårdspyssel:) Än håller jag bara till inomhus. Helgen var så fin och varm...nu snöar det förfullt! Ska nog ta och så lite mer frön:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Vad fint ..här nere på österlen finns inga krokus ännu men lite snödroppar och vintergäck. Såg nu ikväll att mina snöklockor är på väg upp så snart...!!!
    man längtar så till våren nu!
    Mia

    SvaraRadera